Partner serwisu
Drogi i autostrady

GDDKiA chce, by wszyscy kierowcy płacili e-myto

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
19-03-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Puls Biznesu

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
GDDKiA chce, by wszyscy kierowcy płacili e-myto
fot. Autostrada Wielkopolska
Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie na wszystkich odcinkach autostrad opłaca się stawiać bramki do poboru opłat. Zamiast budowy manualnego systemu poboru opłat GDDKiA chce wprowadzić na niektórych odcinkach elektroniczne opłaty dla samochodów osobowych – pisze „Puls Biznesu”.

Do tej pory GDDKiA wydała 600 mln zł na bramki do poboru opłat od aut osobowych na A2 ze Strykowa do Konina i A4 z Wrocławia do Katowic. W pierwszym przypadku inwestycja zwróci się po siedmiu latach, a w drugim po dwóch. GDDKiA wybrała już odcinku dróg, gdzie powstaną bramki oraz te, na których zamiast bramek zostanie wprowadzony elektroniczny pobór opłat.

Liliana Zając z GDDKiA wyjaśnia, że zgodnie z analizami Generalnej Dyrekcji, najlepiej jest uruchomić manualny pobór opłat od pojazdów lekkich na odcinkach, na których prognozowane wpływy pozwolą na szybki zwrot poniesionych nakładów finansowych. Dotyczy to tras A2 Stryków – Konotopa, A1 Maciejów – Gorzyczki, A1 Gorzyczki – granica państwa, A2 Pruszków – Konotopa, A4 Rzeszów Zachód – Rzeszów Wschód.

Jednak rozbudowa manualnego pobory opłat wiąże się z poniesieniem sporych nakładów oraz koniecznością znaczącej ingerencji w otoczenie. Ma to związek z rozbudową węzłów i budowy miejsc poboru opłat z bardzo dużą ilością pasów przejazdowych. – Docelowym rozwiązaniem będzie więc rozszerzenie systemu poboru opłat od pojazdów lekkich na elektroniczny – zapowiada Liliana Zając.

Marek Cywiński, dyrektor zarządzający Kapsch, będący twórcą i zarządcą systemu viaTOLL w Polsce mówi, że rozszerzenie systemu na wszystkie auta osobowe będzie oznaczało konieczność zmiany dystrybucji urządzeń oraz spadek ich cen. Do tej pory sprzedano kilka tysięcy urządzeń viaAUTO.

GDDKiA skłania się również do innych zmian. Wraz z koncesjonariuszami autostradowymi prowadzi rozmowy w sprawie ujednolicenia systemu poboru opłat na trasach przez nich zarządzanych. Problemem pozostaje wciąż pobór opłat od samochodów osobowych, który nie funkcjonuje na trasach koncesyjnych.

Przejściowym rozwiązaniem byłby pobór manualny dla osobówek i elektroniczny dla samochodów ciężarowych. Jednak docelowo opłaty od wszystkich pojazdów byłyby pobierane drogą elektroniczną. Aleksander Kozłowski z GTC będącego koncesjonariuszem A1 przyznaje, że na odcinkach Amber One trzeba już teraz rozbudowywać place i punkty poboru opłat. Jednak w obliczu przyszłego elektronicznego poboru, działanie to będzie niepotrzebnym kosztem.

Koncesjonariusze chcą, by kierowcy otrzymywali jedno urządzenie i jedną fakturę, co spełniałoby wymogi stawiane przez Unię Europejską, która nakazuje, by kierowca podpisywał tylko jedną umowę. Problemowa może się okazać kwestia stawek, które w viaTOLL-u są bez podatku, a w systemach koncesjonariuszy z podatkiem.

Opłaty pobierane przez system viaTOLL są naliczane w zależności od wagi i emisyjności pojazdu, z kolei koncesyjne zależą od liczby osi. Kolejny kłopot stanowi to, że viaTOLL-em zarządza Kapsch na podstawie umowy z GDDKiA. Z koncesjonariuszami musiałaby więc rozliczać się Generalna Dyrekcja, jednak świadczenie usług przez instytucję publiczną na rzecz podmiotów prywatnych wymusza dokonanie zmian prawnych.

 

Całość artykułu

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5